Na jaren werken met een Canon spiegelreflex camera is het gebeurd: ik heb mijn Canon EOS 6D en de overgebleven lenzen verkocht. Vooral na de pech met mijn favoriete lens: de 100mm IS-USM Marco had ik geen zin meer om geld te investeren in een reparatie of een nieuwe aan te schafffen. Het is nu wachten op wat gaat komen. De NAB in Los Angeles komt eraan. Gaat Canon met een nieuwe 6Dmk2 komen? Wat gaat de Panasonic GH5 bieden? Of ga ik misschien wel voor de Fuji XT2. Een ding staat wel vast voor de volgende keuze: 4K DSLR – de camera moet kunnen filmen in 4K video en dat met een acceptabele snelheid.

Eigenlijk heb ik met de Canon XC10 al een 4K DSLR met een vaste 24-240 lens in huis. Hij kan 4K video vastleggen in een 8 bit 4:2:2 bitstream met een snelheid van 200 of 305 Mbit per seconde. Vergeleken met zijn voorganger, de Canon XF100 komt de bitrate overeen. De XF100 registreerde beelden in 1080p (1920×1080) in een 50Mbit datastream.

De XC10 kan hetzelfde aan in 1080p en in 4K video (3840×2160 – vier keer zoveel beeld als 1080p) wat resulteerd in 4×50=200 Mbit/sec. Dit was een van mijn redenen om te kiezen voor deze camera. Hoge kwaliteit in een kleine camera, een zeer laag eigen gewicht en uitstekende balans. De XC10 is de enige Canon compacte videocamera met vaste lens naast de professionele C-serie.

Canon heeft nog wel de 5Dmk4 op de markt gebracht die in 4K video kan vastleggen, maar dan wel met een bitrate van maar liefst 500 Mbit/sec en een flinke crop. De keuze voor deze camera heeft direct invloed op de capaciteit van de geheugenkaartjes, de hoeveelheid harddisk capaciteit die je nodig hebt, de capaciteit van je computer en de software die je gebruikt om het materiaal te bewerken. Kortom: de gehele workflow wordt beïnvloed en daar moet je absoluut bij stilstaan voordat je aan deze nieuwe stap begint.

Opslag

Geheugenkaartjes van 128 GB zijn al snel te klein met hoge bit-streams. Kies je voor hogere snelheden, dan worden die tijden automatisch naar beneden bijgesteld. Met de opslag van al je gefilmde materiaal gaat het ook sneller. Vier keer een 256 GB kaartje vol en je hebt een 1 Terabyte harddisk gevuld.

USB2 is voor 4K materiaal niet aan te raden. Je hebt minimaal USB3, Thunderbolt of USB-C nodig om de snelheid aan te kunnen. USB3 haalt maximaal 5 Gbit/sec (c.a. 625 MB/sec), Thunderbolt 1 haalt 10 Gbit/sec (c.a. 1250 MB/sec), Thunderbolt 2 haalt 20 Gbit/sec (c.a. 2500 MB/sec) en USB-C haalt 40 Gbit/sec (c.a. 5000 MB/sec).

Daarbij moet dan wel opgemerkt worden dat een normale harddisk maximaal 135MB/sec kan halen. Je zult dus een stevige RAID constructie (parallel gekoppelde harddisks  voor een hogere doorvoer snelheid) moeten bouwen om de bovengenoemde snelheden te halen.

Voor wie het nog niet wist: Mbit en MB liggen een factor 8 uit elkaar. 1 Megabyte per seconde (MB) staat gelijk aan 8 Megabit (Mbit) per seconde. 

Rekensom

Een camera met 305 MBit/sec kan c.a. 55 minuten op een 128 GB kaartje vastleggen. Met een bitstream van 205 Mbit/sec rek je dat naar 80 minuten en met een 256 GB kaartje worden deze tijden verdubbeld. Ik weet, veel gereken, dat blijft saaie kost, maar niet onbelangrijk als je een dag lang opnames wilt maken.

Voorlopige conclusie

De opvolger moet in 4K kunnen filmen, maar met een bit-stream tussen de 100 en 205 Mbit/sec, dit om enorme hoeveelheden data te voorkomen. Canon DSLR valt hierdoor voorlopig af, tenzij ze binnenkort een nieuw model introduceren met deze eigenschappen. Andere merken als Fuji (X-T2), Panasonic (GH5) en Olympus (OM-D E M1 Mark II) en Sony (A7rII) bieden een alternatief. Naast 4K video moet het uiteraard een waardige opvolger worden van de Canon EOS 6D, een camera waar ik vele jaren heel veel plezier van heb gehad.

De NAB show in Las Vegas wordt dit jaar georganiseerd van 22 tot 27 April 2017. Alle grote merken zijn op deze beurs vertegenwoordigd en introduceren daar vaak hun nieuwe modellen. Wie op afstand de nieuwe ontwikkelingen wil volgen kan al het nieuws volgen via social media: Facebook en Twitter.

Geef een reactie